Breinkrachten
Het aanleren van executieve vaardigheden is een belangrijk onderdeel van ons lesprogramma. Daarvoor gebruiken we de methode Breinhelden. In deze methode heten de executieve functies Breinkrachten. Elke Breinkracht heeft zijn eigen symbool, verbalisering (spreuk) en teken (beweging). Zo wordt het voor kinderen toegankelijk om over executieve functies te praten. De Breinkrachten zijn:
- Reactie- (of respons)inhibitie
Het vermogen om na te denken voor je iets doet. - Werkgeheugen
Het vermogen om informatie in het geheugen vast te houden tijdens de uitvoering van complexe taken. - Zelfregulatie van affect/emotieregulatie
Het vermogen om emoties te reguleren om doelen te realiseren, taken te voltooien of gedrag te controleren. - Volgehouden aandacht
Het vermogen om de aandacht erbij te houden, ondanks afleidingen, vermoeidheid of verveling. - Taakinitiatie
Het vermogen om zonder dralen met projecten te beginnen, op tijd, op efficiƫnte wijze. - Planning/prioritering
De vaardigheid om een plan te bedenken om een doel te bereiken of een taak te voltooien. Hierbij moet je ook in staat zijn beslissingen te nemen over wat belangrijk en wat niet belangrijk is. - Organisatie
Het vermogen om dingen volgens een bepaald systeem te arrangeren of te ordenen. - Timemanagement
Het vermogen om in te schatten hoeveel tijd je hebt, hoe je die kunt indelen en hoe je je aan tijdslimieten en deadlines kunt houden. - Doelgericht doorzettingsvermogen
Het vermogen om een doel te formuleren, dat te realiseren en daarbij niet afgeleid of afgeschrikt te worden door andere behoeften of tegengestelde belangen. - Flexibiliteit
De vaardigheid om plannen te herzien als zich belemmeringen of tegenslagen voordoen, zich nieuwe informatie aandient of er fouten gemaakt worden. Het gaat daarbij om aanpassing aan veranderende omstandigheden. - Metacognitie
Het vermogen om een stapje terug te doen om jezelf en de situatie te overzien, om te bekijken hoe je een probleem aanpakt. Het gaat daarbij om zelfmonitoring en zelfevaluatie.